måndag 18 januari 2016

Apkallt utomhus idag; -28 grader!!

Vaknade kl 7 av en typ mardröm. Var rädd för en björn som en jag kände hade med som en hund ungefär så den var tam och den gjorde ingenting, förutom att jag var orolig för vart jag hade mina fötter och ville inte ha dem i närheten av björnens mun för då vet man ju inte vad som kan hända liksom...

Försökte somna om men gav upp efter kl 8.20 och är uppe nu. Svårt att stiga upp när man fortfarande känner sig trött men jag vill ju prova på att vara vaken den här tiden på morgon när många andra är vakna. Det är ju många som redan är på sina jobb när jag låg kvar i sängen fortfarande så det är ju inga konstigheter (tack för den Studentconsulting). Det stod en bil på tomgång här utanför och den stod nog och väntade på någon och de skulle samåka till jobbet. Det hade jag inte fått vara med om om jag hade stigit upp kl 11 eller 12.

Ska besöka häktet 13-14. Hoppas de har motorvärmarstolpar där för jag vill gärna få igång bilen när jag ska åka därifrån.

Tata!

Sovtips med Ella.
Det enklaste är att alltid gå och lägga sig samma tid och stiga upp samma tid. Det funkar när man inte har någon särskild tid att stiga upp och beror på hur länge man behöver sova. Om man som jag behöver sova ibland 11 timmar för att vakna utvilad så funkar det att lägga sig kl 1 och stiga upp kl 12.
Det blir ju betydligt svårare om man ska upp kl 7 t ex för då behöver jag ju sova kl 20 på kvällen och det är en mycket svårare tid att somna. Framför allt om man jobbar 8-17 och vill hinna göra något på fritiden, då går det ut över det sociala livet och ens fritid att lägga sig redan kl 20. Det löser problemet med sömnen men för med sig andra problem. Jobbar man heltid och vill hinna göra saker på sin fritid så kanske många bara sover 6-7 timmar, det är antagligen därför den vanligaste tiden som folk sover är 7 timmar per natt. Det betyde inte att de vaknar utvilade och är pigga hela dagen men det kanske är en medelväg de tar att få sova ganska mycket och hinner göra ganska mycket efter jobbet.

Det heter "sömnproblem" och problem med sömnen, men om man sover bra fast för lite tid och man är trött på dagen så är det ju egentligen ett "vakenhetsproblem" och inte ett sömnproblem. Om man fortfarande är vaken kl 3 och ska upp kl 7 så har man problem att somna men när man väl somnar så sover man oftast bra...iaf ända tills väckarklockan ringer...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar